Kuluttajien ja työntekijöiden yhteiskuntavastuu osana yritysten toimintaa

Ihmisellä on sisäinen tarve tehdä hyvää toiselle, sekä halu tehdä vastuullisia päätöksiä ja vaikuttaa elämäänsä. Monet yritykset tarjoavat kuluttajille paljon mahdollisuuksia toimia vastuullisesti. Jo pienellä perehtymisellä voi selvittää lempituotteensa alkuperää ja sen eettisyyttä tai ympäristövaikutuksia. Tuotteiden läpinäkyvyyttä on lisätty, ja kuluttajat ovat yhä tietoisempia asioista. Tietoa on myös rutkasti enemmän saatavilla ja jaettavissa kuin ennen. Monesti muutos lähtee jokaisesta itsestään. Muuttamalla elämäntapojaan tai korostamalla omia arvojaan esim. tuotevalinnoillaan voi jopa muuttaa yritysten toimintatapoja. Esimerkiksi kierrätys onnistuu kotioloissakin. Se vaatii ehkä hieman vaivaa, mutta jokainen tunnistaa sen hyödyn. Töihin lähteminenkin on omaa yhteiskuntavastuun ottamista.

Vastuulliset kuluttajat

Myös ihmisten omat eettiset valinnat ohjaavat kuluttamista. Toiset suosivat luomua, eivätkä syö lihaa tai käytä eläimillä testattua kosmetiikkaa. Toiset haluavat suosia kotimaisia tuotteita. Osa keskittyy yrityksen toimipisteiden toimintatapoihin ns. halpatyömaissa, ja haluavat muun muassa kehittää maiden oloja. Osa laittaa hyväntekeväisyyskeräysten rahalippaisiin kolikoita, ja joitakin taas asia ei tunnu koskettavan lainkaan. Rahalahjoituksella on helppo tukea hyväntekeväisyyttä, eikä se sido suuriin tekoihin tai toimintatapojen muutoksiin. Se myös onnistuu niin suuri- kuin pienituloiseltakin. Pienillä teoilla, kuten kolikkolahjoituksella, on kuitenkin vaikutusta yhteen kerättynä. Rahalahjoitukset onnistuvat yhä, mutta kasvavana trendinä on keskittyä yhä enemmän omien toimintojen kestävyyteen, ekologisuuteen ja pitkän ajan vaikutuksiin, oli kyseessä sitten yksilö tai yritys. On trendikästä tietää tuotteen alkuperä, tuotantotavat ja yrityksen toiminnan vaikutuksia lähiympäristöön. Yritykset myös pyrkivät tuomaan nämä seikat entistä paremmin esiin esimerkiksi elintarviketeollisuudessa. Possunlihasuikalepaketissa voi näkyä jopa se yksittäinen tila, missä kyseinen sika on kasvatettu. Pakkausmerkinnät ja ulkoasut myös muuttuvat vastuullisuuden trendien mukaan. Aikaisemmin korostettiin tuotepakkausten kierrätettävyyttä, nyt keskitytään enemmän itse sisällön alkuperään.

Sijoittajatkin voivat toimia vastuullisesti

Yritysten vastuullisuudesta ollaan yhä kiinnostuneempia lähes kaikilla aloilla. Erityisesti nuorempi sukupolvi on äärimmäisen kiinnostunut yritysten toimintatavoista ja niiden kiinnostuksesta niin sanotusti parantaa maailmaa. Kiinnostusta asiaan vaikuttaa olevan jossain määrin enemmän naisilla kuin miehillä, ja mielenkiinnon kasvu näkyy lähes joka alalla. Kuluttajille tarjotaan aiempaa helpommin jäljitettävissä olevia tuotteita, jotka kestävät eettistä tarkastelua. Tämä on tuonut markkinoille muun muassa reilun kaupan tuotteet, sekä erilaiset luomu- ja tuottajan hyväksi -merkit. Eräitä tunnetuimpia vastuullisuuden merkkejä oli takavuosien vilkas eettinen keskustelu eläinkokeista kosmetiikassa. Se on ehkä jäänyt jo vähemmälle huomiolle, mutta siitä syntyi cruelty free -merkki, josta tuntee kosmetiikan, jota ei ole testattu eläimillä.

Myös sijoittajat suurista yhtiöistä yksityisiin piensijoittajiin haluavat toimia vastuullisesti. Käytännössä se tarkoittaa yritysten toimintatapojen huomioimista sijoitusratkaisuissa. Sijoittajiakin siis kiinnostaa miten yritys toimii, minne se maksaa veroja ja ottaako se toimissaan huomioon esimerkiksi ympäristön ja etiikan. Rahaa halutaan sijoittaa mielummin vastuullisen yrityksen toimintaan, sillä usein vastuullisuus vaatii pitkän tähtäimen suunnitelmia, ja vastuullisella yrityksellä on kaikin puolin paremmat toimintamahdollisuudet. Vastuullinen sijoittaminen vastaa täten ajan henkeen, ja kannustaa yrityksiä entistä enemmän eettiseen toimintaan.

Työntekijöiden yhteiskuntavastuu

Usein työntekijät ja pienyrittäjät kokevat yhteiskuntavastuun vain hyväntekeväisyydeksi. Omaa vastuullisuutta ei välttämättä havaita tai sitä ei osata hyödyntää. Yrityksen vastuullisuutta on tarjota työpaikka, ja työntekijän avulla liiketoiminta kannattaa niin, että työpaikka säilyy. Täten työntekijä, toisen yrityksen kuluttaja ja veronmaksaja pysyvät osana yhteiskuntaa hyödyntäen ja hyödyttäen lukuisia sidosryhmiään. Yritys voi mahdollisuuksien mukaan kohdentaa työvoimaansa. Esimerkiksi vuonna 2011 Vuoden työllistäjä -palkinnon saanut yritys CTS Engtec sai erityiskiitosta osatyökykyisten ja vammaisten työllistäjänä, mikä toimitusjohtaja Antti Lukan mukaan toteutui yhteistyön kautta. Työllistäminen on myös eettistä kannanottoa sosiaaliturvan varassa elävien vähentämiseksi. Ratkaisun takana seisoo koko yhtiö, ja vaikka työntekijät eivät saa erityiskohtelua, heidän vahvuutensa ja heikkoutensa pyritään huomioimaan. Työntekijät tekevät motivoituneesti töitä vastuulliselle yritykselle, jossa asiat toimivat, ja niin ollen vastuullisen yrityksen toimintavarmuus on muita parempi. Työntekijöiden panostuksen ansiosta yritys voi siis jatkaa vastuullista toimintaansa.